Асертивність – це основний комунікативний навик. Іншими словами – це наполегливість. Така наполегливість може допомогти вам ефективно виражати себе і відстоювати свою точку зору, поважаючи при цьому права і думку інших.
Навички асертивності, впевненості – це комунікативні стратегії, які відкрито і прямо передають інформацію та ідеї, зберігаючи при цьому повагу до тих, з ким ви розмовляєте. Асертивність дозволяє вам заявляти і захищати свої претензії, ідеї і рішення в спокійній, але рішучій манері. Наполегливе спілкування ідеально підходить для багатьох видів спілкування на робочому місці, оскільки воно сильніше й ефективніше пасивного спілкування і більш ввічливе, і більш уважне, ніж агресивне спілкування.
Напористість також може підвищити вашу самооцінку і заслужити повагу оточуючих. Це може допомогти впоратися зі стресом, особливо якщо ви схильні брати на себе занадто багато обов’язків, тому що вам важко сказати «ні».
Деякі люди здаються напористими від природи. Але якщо ви не один з них, ви можете навчитися бути більш асертивним.
Оскільки асертивність заснована на взаємній повазі, це ефективний і дипломатичний стиль спілкування. Напористість показує, що ви поважаєте себе, тому що готові відстоювати свої інтереси і висловлювати свої думки і почуття. Це також демонструє, що ви обізнані про права інших і готові працювати над розв’язанням конфліктів.
Звичайно, важливо не тільки те, що ви говорите, саме ваше повідомлення, а й те, як ви це говорите. Наполегливе спілкування – пряме і шанобливе. Асертивність дає вам найкращі шанси на те, що ваш посил буде почутий і прийнятий. Якщо ви спілкуєтеся занадто пасивно або занадто агресивно, ваше повідомлення може бути втрачено, тому що люди дуже зайняті реакцією на вашу подачу.
Асертивна поведінка проти пасивної поведінки
Якщо ваш стиль пасивний, ви можете здатися сором’язливим або надмірно поступливим. Ви можете регулярно говорити такі речі, як «Я просто зроблю те, що вирішить група». Ви схильні уникати конфліктів. Чому це проблема? Тому що повідомлення, яке ви надсилаєте, полягає в тому, що ваші думки і почуття не так важливі, як у інших людей. По суті, коли ви занадто пасивні, ви даєте іншим право ігнорувати ваші бажання і потреби.
Розглянемо наступний приклад: ви говорите «так», коли колега просить вас взяти на себе управління проектом, навіть якщо ви вже зайняті. Додаткова робота означає, що вам доведеться працювати понаднормово і пропустити футбольний матч доньки. Можливо, ви маєте намір зберегти хороші відносини. Але завжди говорити «так» може зіпсувати ваші стосунки. І що ще гірше, це може викликати у вас внутрішній конфлікт, тому що ваші потреби і потреби вашої родини завжди на другому місці.
Внутрішній конфлікт, який може бути викликаний пасивною поведінкою, може привести до:
- Стресу
- Обуренню
- Вируючого гніву
- Почуттю віктимізації
- Бажання помститися
- Низької самооцінки
Тепер розглянемо зворотну сторону. Якщо ваш стиль агресивний, ви можете виглядати хуліганом, який ігнорує потреби, почуття і думки інших. Ви можете здаватися самовдоволеним або зарозумілим. Дуже агресивні люди принижують і залякують інших і навіть можуть призвести до фізичних загроз.
Ви можете подумати, що агресивність дає вам те, чого ви хочете. Однак за це доводиться платити. Агресія підриває довіру і взаємну повагу. Інші можуть обурюватися вами, спонукаючи уникати вас або протидіяти вам.
Тепер розглянемо пасивно-агресивну поведінку. Якщо ви спілкуєтеся в пасивно-агресивній манері, ви можете сказати «так», коли захочете сказати «ні». Ви можете бути саркастичні або скаржитися на інших за їх спиною. Замість того, щоб безпосередньо стикатися з проблемою, ви можете показати свій гнів і почуття своїми діями або негативним ставленням. Можливо, у вас виробився пасивно-агресивний стиль, тому що вам незручно відкрито говорити про свої потреби і почуття.
Які недоліки пасивно-агресивного стилю спілкування? Згодом пасивно-агресивна поведінка псує відносини і підриває взаємну повагу, що ускладнює досягнення ваших цілей і потреб.
Переваги асертивності
Напористість зазвичай розглядається як більш здоровий стиль спілкування. Напористість надає багато переваг. Це допомагає вам не дати людям скористатися вами. Це також може допомогти вам не вести себе як хуліган по відношенню до інших.
Асертивна поведінка може допомогти вам:
- Набути впевненості в собі і почуття власної гідності
- Зрозуміти і розпізнати свої почуття
- Заслужити повагу інших
- Покращити спілкування в соціумі
- Створювати безпрограшні ситуації і виходити завжди переможцем
- Покращити свої навички прийняття рішень
- Створити чесні відносини з оточуючими
- Отримувати більше задоволення від роботи
- Якщо ви навчитеся бути більш наполегливим, це також допоможе вам ефективно виражати свої почуття під час обговорення проблем з іншими людьми.
Люди розвивають різні стилі спілкування на основі свого життєвого досвіду. Ваш стиль може настільки вкоренитися, що ви навіть не усвідомлюєте, що це таке. Люди, як правило, з часом не всі дотримуються такого ж стилю спілкування. Але якщо ви хочете змінити свій стиль спілкування, ви можете навчитися спілкуватися більш здоровими і ефективними способами.
Ось кілька порад, які допоможуть вам стати більш наполегливими
Оцініть свій стиль. Ви висловлюєте свою думку або мовчите? Ви погоджуєтеся з додатковою роботою, навіть коли ваш графік завантажений? Ви швидко засуджуєте чи звинувачуєте? Люди бояться розмовляти з вами? Розберіться в своєму стилі, перш ніж почати вносити зміни.
- Використовуйте завжди «я». Використання «я» дозволяє іншим розуміти, про що ви думаєте або що саме ви відчуваєте, без звинувачень і претензій. Наприклад, скажіть: «Я не згоден», а не «Ви помиляєтеся». Якщо у вас є прохання, то краще скажіть: «Я б хотів, щоб ви допомогли мені з цим завданням», а не «Вам потрібно це зробити». Ваші прохання повинні бути простими і конкретними.
- Практикуйтеся говорити «ні». Якщо вам важко відхиляти запити, спробуйте сказати: «Ні, я не можу цього зробити зараз». Не сумнівайтеся – говорите прямо і твердо. Якщо пояснення доречно, Ви можете його зробити коротким і лаконічним.
- Репетируйте те, що хочете сказати. Якщо вам важко сказати, те, що ви хочете або думаєте, спробуйте опрацювати сценарії, з якими ви стикаєтеся. Проговоріть вголос те, що ви хочете сказати. Також може бути корисно спочатку написати те, що ви хочете сказати, щоб ви могли практикуватися за сценарієм. Подумайте про рольову гру з другом або колегою і попросіть чіткий зворотний зв’язок.
- Використовуйте мову тіла. Спілкування не є виключно вербальним. Ведіть себе впевнено, навіть якщо ви себе таким не відчуваєте. Зберігайте пряму поставу, але трохи нахиліться вперед. Регулярно дивіться в очі. Зберігайте нейтральний або позитивний вираз обличчя. Ще не схрещуйте руки і ноги. Практикуйте асерктивну мову тіла перед дзеркалом, з другом або з близькою людиною.
- Тримайте емоції під контролем. Для більшості людей конфлікт дається важко. Може бути, що ви злі або ви засмучені, а може, вам хочеться плакати. Хоча ці почуття абсолютно нормальні, вони можуть перешкодити вирішенню конфлікту або спірної ситуації. Якщо ви відчуваєте, що занадто легко входите в емоційну ситуацію, по можливості трохи почекайте. Потім постарайтеся зберігати спокій. Дихайте повільно. Говоріть рівно, твердо і чітко.
- Почніть з найменшого. Спочатку практикуйте свої нові навички в ситуаціях з низьким рівнем ризику. Наприклад, випробуйте свою асертивність на партнері або на другові, перш ніж братися за важку ситуацію на роботі. Після цього оцініть себе і при необхідності змініть свій підхід.
- Пам’ятайте, що для того, щоб навчитися бути асертивним, потрібен час і практика. Якщо ви витратили роки на те, щоб змусити себе замовкнути, то стати більш асертивним, ймовірно, не вийде відразу. Або, якщо гнів змушує вас бути дуже агресивним, вам може знадобитися вивчити деякі методи управління гнівом.
Якщо, незважаючи на всі ваші зусилля, ви не можете звертатися більш асертивно, подумайте про формальне навчання напористості і впевненості. А якщо вам заважають такі проблеми, як гнів, стрес, занепокоєння або страх, подумайте про те, щоб поговорити з психологом. Ставши більш асертивним, ви зможете легше висловлювати свої справжні почуття і потреби. Ви навіть можете виявити, що в результаті отримуєте більше того, чого хочете.